Ilmainen toimitus yli 59€ | 100% vegaaninen | 305+ tuotetta

Search
Search
Koti - Artikkelit - Lihansyönti vs kasvissyönti -16 yllättävää tilastofaktaa syömisestä
lihankulutustilasto

Lihansyönti vs kasvissyönti -16 yllättävää tilastofaktaa syömisestä

Picture of Anna
Anna
Hei. Olen Anna, sisällöntuottaja, joka rakastaa kokata, ja kokeilla reseptejä ja makuja eri puolilta maailmaa. Ruoanlaitossa minulle tärkeää on helppous, terveellisyys, monipuolisuus ja ennen kaikkea hyvä maku.
Mistä voit ostaa ainesosia?​
Lisää reseptejä löydät täältä

Lihansyönti vs kasvissyönti -16 tilastofaktaa syömisestä: Paljonko suomalaiset syövät lihaa keskimäärin, entä kasviksia? Kulutammeko suositusten mukaisesti? Paljonko suomessa on vegaaneja? Mitkä tekijät vaikuttavat elintarvikkeiden ostovalintoihin, vaikuttaako hinta, entä eläinten hyvinvointitiedot?

Tässä vastaukset näihin, ja muutamaan muuhun kysymykseen.

Lihansyönti vs kasvissyönti 16 faktaa syömisestä

Lihankulutus suomessa, erityisesti miehet syövät yli suositusten

1. Suomalainen syö keskimäärin 77 kiloa (kypsentämätöntä luullista) lihaa vuodessa, alle EU:n keskiarvon, joka oli 84.1 kiloa (1).

2. Luuttoman kypsennetyn lihan osuus tästä on noin puolet eli 38.5 kiloa (1).

3. Kaikesta kulutetusta lihasta yli 80 prosenttia oli kotimaista alkuperää. Suurin osa lihan kulutuksesta koostui naudanlihasta (22%), sianlihasta (37%) ja siipikarjasta (37%) (2).

4. Suomalaiset kuluttavat keskimäärin 133 kiloa nestemäisiä maitotuotteita (josta 87 kiloa maitoa),14 kiloa kalaa ja yli 11 kiloa kananmunia vuodessa (3).

5. Punaisen lihan kulutuksessa 500g:n viikkosuositus ylittyi miehillä reippaasti, ollen keskimäärin 740g. Naisilla suositus ei ylittynyt 380g:n kulutuksella (4).

Kasvisten kulutus suomessa alle suositusten

6. Suomalaiset kuluttavat keskimäärin 86 kiloa viljaa, 65 kiloa perunoita, 52 kiloa hedelmiä ja 57 kiloa vihanneksia vuodessa (3).

7. Ainoastaan 14% miehistä ja 22% naisista syö kasviksia suositusten mukaisesti vähintään 500g päivässä. Miehet keskimäärin 360g ja naiset 420g (4).

8. Tuoreita kasviksia useita kertoja päivässä yli 30-vuotiaista naisista söi 17%, ja hedelmiä tai marjoja 21%. Miehillä vastaavat luvut olivat 8% ja 10% (4).

9. Suomalaiset nuoret olivat EU maiden vertailussa häntäpäässä kasvisten syönnissä. Suomalaisista nuorista 56% tytöistä ja 72% pojista ei syönyt päivittäin hedelmiä tai vihanneksia. EU maiden keskiarvo oli tytöillä 44% ja pojilla 52 % (5).

Vegaaneja viisi prosenttia nuorista

10. Suomalaisista 78% syö lihaa vähintään useamman kerran viikossa. Päivittäin tai lähes päivittäin lihaa syö 42% (6).

11. Lihaa noin kerran kuukaudessa syö 10% ja harvemmin kuin kerran kuussa 5% (6).

12. Lihaa ei syö lainkaan 7% (6).

13. Suomen 18-29 vuotiaista nuorista 5 prosenttia on vegaaneja ja 11 prosenttia vegetaristeja (7).

14. Koko väestössä (18-70-vuotiaista) vegaaneja on noin 2 prosenttia, joka on enemmän kuin muissa vertailumaissa (1%, Viro, Saksa, Ruotsi) (7).

Kuluttajille tärkeintä maku

15. Kuluttajakyselyssä elintarvikkeen valinnassa tärkeintä oli maku (89%), hinta (68%), ruoan rakenne (68%) ja ravintoarvo (63%) sekä eläinten hyvinvointitiedot (46%) (7).

16. Kuluttajista hieman yli puolet olisi valmis maksamaan enemmän tuotantoeläinten terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä. Tietojen parempi saatavuus voisi siis oleellisesti vaikuttaa ostopäätöksiin (8).

Lihansyönti vs kasvissyönti -16 tilastofaktaa syömisestä
Lihansyönti vs kasvissyönti: kuluttajien valintoihin vaikuttaa moni tekijä

Lähteet:

1Suomen Gallup Elintarviketieto / Kantar TNS Agri Oy:n Elintarviketalous-julkaisut 2013-2021 / Eurostat, AMI, MEG ja Kantar TNS Agri Oy

2Luonnonvarakeskus. Artikkeli. 2024. Punaista-lihaa-tuotetaan-ja-kulutetaan-aiempaa-vahemmän

3Luonnonvarakeskus. Artikkeli. 2024. Mita-suomessa-syötiin-vuonna-2023

4Terveyden ja Hyvinvoinnin laitos. Finravinto 2017 tutkimuksen-tuloksia

5World Health Organization. 2020. Findings from the 2017/2018 Health behavior in school-aged children survey in Europe and Canada.

6Lihan kulutusta ohjaavat tekijät 2013-2021, Kantar TNS Agri Oy

7Kehittyvä elintarvike. Artikkeli. 2023. Maku-ja-hinta-vaikuttavat-ruokaostoksiin-eniten-niin-Suomessa-kuin-lähimaissa

8Kehittyvä elintarvike. Artikkeli. 2023. Kuluttaja-haluaa-tietoa-liha-ja-maitotuotteistaan-helpossa-muodossa/